El Greenwashing
23/11/2021Actualment el canvi climàtic i la cura del medi ambient està en boca de tothom. La societat cada vegada està més conscienciada en comprar productes ecològics, naturals i sostenibles, però les empreses s'aprofiten d'aquesta faceta sostenible que busquen els consumidors per tal de vendre més, donen una imatge ecologista que, la gran majoria, realment no tenen. D'això se'n diu "greenwashing".
Què és el Greenwashing?
Actualment, a causa del canvi climàtic i a la necessitat de frenar-lo, la societat està cada vegada més conscienciada i interessada en productes naturals, ecològics i sostenibles, i evitem comprar productes d'empreses que perjudiquen el medi ambient i la nostra salut. Això les empreses ho saben, i se n'aprofiten. Com? Amb el Greenwashing.
El Greenwashing és un terme en anglès, com tants altres en el món de la publicitat, compost per "green" (verd) i "washing" (rentat), per tant és la faceta verda i ecològica que volen donar les marques de cara al públic, però que no sempre tenen.
El concepte el va crear David Bellamy l'any 1990 amb motiu del Dia de la Terra, en aquell moment ja existien algunes empreses que remarcaven el seu compromís, qüestionable, amb el medi ambient.
Com funciona el Greenwashing?
És una evolució del concepte Whitewash o blanqueig d'imatge, per tant és una estratègia que es basa a destacar valors positius d'empreses, en aquest cas la seva implicació amb el medi ambient, que, en la majoria dels casos, tenen una mala imatge. A través del Greenwashing pretenen netejar la seva reputació per tal de no perdre clients, recuperar-ne o guanyar-ne de nous.
En resum, s'aprofiten de la moralitat i l'interès de la gent per la sostenibilitat, l'ecologisme i els productes naturals, sobretot en els últims anys, per desenvolupar un comportament socialment acceptat i així aconseguir nous clients i vendes.
Per donar aquesta imatge les empreses utilitzen diverses tècniques:
- Màrqueting "verd"
La més coneguda i visual de totes. Fan servir el color verd, conceptes com "sostenible", "ecològic" o "bio" i imatges d'entorns naturals per tal de donar a entendre que són respectuosos amb el medi ambient.
- Ataquen el subconscient
En aquest cas, es mostren productes "ecofriendly" i s'apropien d'una imatge que no correspon a la realitat, ja que, normalment, no utilitzen mètodes de producció sostenible. Aquesta tècnica està molt relacionada amb el màrqueting "verd".
- Innovacions valuoses
Ressalten innovacions valuoses per la cura del medi ambient, tot i que aquestes, la majoria de vegades, representen una part molt petita i insignificant del canvi.
- Compleixen requisits legals
A causa del canvi climàtic i la contaminació s'han creat moltes normatives que obliguen les empreses a seguir diverses lleis que protegeixen el medi ambient. Moltes empreses aprofiten aquests requisits legals per anunciar-se com a ecològiques, tot i que l'únic que estan fent és complir la llei.
Per què cal evitar el Greenwashing?
Les mentides sempre acaben sortint a la llum, diuen que s'atrapa abans a un mentider que a un coix, per tant, mentir sobre la implicació d'una empresa amb la sostenibilitat i la cura del planeta pot acabar repercutint negativament a la imatge d'aquesta.
Les empreses, en comptes de voler donar la imatge d’ecològiques i sostenibles, haurien de modificar el seu mètode de producció i realment crear un mètode de treball ecològic i respectuós amb el medi ambient.
Tothom hi sortiria guanyant!